Prekybos tinklai Lietuvoje, gaudami gerus pelnus, turėdami išradingų darbuotojų bei internetines erdves, vykdo įvairias pirkėjų pritraukimo akcijas, reklamų kampanijas, žaidimus ir konkursus. Paprasčiau tariant, dalį didelių perteklinių pelnų investuoja į savo pirkėjus. Abejojate?
Atrodo natūraliai, tiksliau – pripratome prie nuolatinių vilionių, nuolaidų, akcijų, išpardavimų, žaidimų, loterijų, prizų… Net nesusimąstome, kas už tai moka? Trumpai – tik ne prekybos tinklai. Tiekėjas, tiekiantis prekes tinklams ar tinklui, jau turi sutartis su gamintojais, kuriose numatytos „visos nuolaidos ir akcijos, kurios bus vykdomos tinkluose. Išvada – tinklai (pardavėjai) tik naudojasi tiekėjų (gamintojų) „suteiktomis“ teisėmis ir pastoviai žaidžia akcijomis ir nuolaidomis. Pirkėjui nesvarbu, kas apmoka tas jam suteiktas nuolaidas, jis tik stebi , kuriame tinkle jos didesnės, kartais net kainų nelygina. Ir kuo daugiau tokių, niekuo nesidominčių pirkėjų prisivilioja tinklas, tuo jis su tokiais „miegančiais“ gali elgtis kaip tik nori.
Ne paslaptis, kad tinklų savininkai, ar jų šešėlyje veikiantys priešiškai nusiteikę asmenys, organizuotos grupės, gali bet kada pasinaudoti prekybos tinkle sukauptais duomenimis apie pirkėjus. Žinoma, mūsų pirkėjai „atsargūs“ ir visur žinių apie save nebarsto. O jei tinklas „nusiperka“ visus pirkėjo duomenis per akcijas, žaidimus, nuolaidų korteles, tai viskas tvarkoje: pirkėjas parduoda savo duomenis, o Prekybos tinklas (PT) sumoka nuolaidomis per akcijas, ar keliais centais nuo pirkinių sumos…, pasveikina juos gimtadienio ar svarbių prekybos centrams datų dienomis. „Gražūs šilti tarpusavio santykiai ir tiek”, – mąsto pirkėjas, sukaupęs net porą eurų per metus savo kortelėje.
Tarpusavio santykiai tikrai svarbūs. Klausimas kitas – ar vienodai abiem šalim, ar nėra paslėptų minčių ir ketinimų? Šiame paprastame sandoryje, kai pirkėjas (o tiksliau savo duomenų pardavėjas) atiduoda svarbius asmeninius (kartais ir firmos) duomenis ir išsimokėtinai gauna po kelis centus per metus iš duomenų pirkėjo (PT) yra kažkas nesuvokiamo ir turi dvokiantį sąmokslo teorijos kvapą.
Pagalvokime, nesikarščiuokime, neieškokime kaltų, manykime, kad pasaulis tobulas – vieni kitiems nori ir linki tik gero, kad ne PT prašo jūsų duomenų, o jų nekvalifikuoti, nesusipratę ir įstatymų nežinantys darbuotojai, o PT vadovai apie tokį absurdą girdi pirmą kartą. Kam jiems tie duomenys? Aišku, jūs tikite jų nuoširdumu.
O dabar, pastūmę į šoną tezę apie gerus PT vadus ir žioplus jų pavaldinius, paskaičiuokime.
Kaip manote, kiek pinigėlių nepagailėtų priešiškų valstybių specialiosios tarnybos, nusikaltėlių karteliai, gal net konkurentai, kad gautų kuo daugiau šalies gyventojų asmens duomenų? Pateiktus (padovanotus) pačių PT lankytojų duomenis, galima „atsitiktinai“ gerokai praplėsti vykdant apklausas telefonu ar gyvai prie buto durų. Tokie duomenys aukso vertės, o suinteresuotiesiems keli milijonai – kišenpinigiai. Paskaičiuokime, kiek kainuoja PT surinkti šimtą tūkstančių patiklių klientų duomenų. Įkeli internete ir visuose prekybos centruose (parduotuvėse) iškabini pavyzdžiui tokį skelbimuką:
Prekybos tinklas nuo gruodžio 1 d. visiems savo pirkėjams pristato žaidimą „Laimėti gali kiekvienas“. Žaidimas truks visą mėnesį, o jo laimėtojo lauks išskirtinis prizas – naujutėlaitis prabangus vokiškas automobilis. PT žada 500 laimingųjų išdalinti 20 eurų vertės dovanų korteles, skirtas apsipirkti parduotuvėse, kad, kaip teigia organizatoriai, Naujuosius 2021-uosius metus pradėtume pozityviai ir optimistiškai.
Skaičiuojame, kokius nuostolius patirs PT: 500 kortelių po 20 eurų lygu 10 000 eurų, puikios komplektacijos automobilis – 40 000 eurų. Visos akcijos „išlaidos“ sudarys 50 000 eurų. Tai ašaros, milijardines apyvartas darančiam PT. Nepamirškite iš šio skaičiaus dar atimti kelių šimtų tūkstančių pirkėjų (pateikusių savo duomenis) pirktų prekių ne mažiau už 15 eurų (mažiau pirkę vargetos neregistruojami) suneštą pelną.
Už tas nedideles reklamines išlaidas PT internetu gavo pirkėjo vardą ir pavardę, gyvenamąją vietą, telefono nr., el. pašto adresą, iš pirkimo čekio (pateikė nr.) dar papildomai gavo informacijos: kokioje parduotuvėje pirko ( miestas ar jo rajonas), ką pirko, kada pirko, kaip atsiskaitė – grynais, o jei kortele, tai kokio banko…
Kodėl galima nepasitikėti šio žaidimo organizatoriais? Kelios išlygos: pirma, jei tinklo vadovai nėra suvedžioti ir apgaudinėjami atskirų savo darbuotojų arba firmos, kuriai pavedė organizuoti šį žaidimą? Antra, jei kažkas užsinorėjo gero automobilio ir „atsitiktinai“ jį laimės (draugai, giminaičiai, viršininkai…)? Trečia, jei pasiūliusieji tokio žaidimo idėją yra atitrūkę nuo Pasaulio, kuriame jie gyvena?
Jei visos trys pateiktos abejonės atmetamos, išvada viena – sąmoningai norėta ir įvykdyta didelio mąsto afera, kurioje, gaila, bet dalyvavo didelė dalis Lietuvos piliečių. Jie padovanojo daug perteklinės informacijos apie save, nežinia kokiais tikslais organizuotam žaidimui.
PT žaidimo organizatoriams, norintiems skaidriai „pažaisti“ pilnai užteko tik jų parduotuvės čekio numerio! Jį jie galėjo skelbti sąraše tarp gaunančių 20 eurų. Abejoti, kad žmogus (pirkėjas), neras savo čekio numerio nėra pagrindo, jei jis jį užregistravo internetu ir pasiuntė PT nurodytu adresu. Norint „teisingai“ išlošti automobilį, dar paprasčiau – visus (ar tik atrinktus atsitiktinai kelis šimtus) užsiregistravusių pirkėjų čekių numerius sukrauti į pintinę ir vienoje iš parduotuvių, filmuojant sukviestiems reporteriams, bet kuriam parduotuvės lankytojui (gal vaikui) patikėti misiją ištraukti ( gerai čekius pamaišius ir vieną numerėlį ištraukus).
Ištrauktas laimingasis numerėlis pateks į spaudą, bus skelbiamas PT tinklalapyje ir atsiras laimėtojas, kuris ras informaciją, kaip gali atsiimti prizą. Laimingojo, kuris ateis automobilio atsiimti su savo čekiu, vardą, pavardę ir iš kokio miesto, būtų malonu žinoti, bet nebūtina, jei asmuo nesutinka. Taip ir tik taip būtų užtikrintas skaidrumas, didėtų PT reputacija. Tai taptų puikiu pavyzdžiu visiems įvairių „žaidimų“ organizatoriams. Pozityviai, be sąmokslo teorijų į tokius PT žiūrėtų visi Lietuvos gyventojai.
Štai toks laiškas pasiekė mūsų svetainę. Laukiame ir jūsų komentarų, pamąstymų, pasidalinimu geromis ir blogomis patirtimis. Rašykite mums el. p. zurnalistu.draugija@gmail.com